השפעות צ'אט GPT ודומיו על הרגלי החיפוש של הגולשים

תוכן עניינים

במהלך 2022 העולם נחשף לתוכנת צ'אט GPT אשר הביאה בשורה אדירה (לטוב ולרע) לעולם האינטרנט ולאופן בו אנו צורכים מידע, מבצעים שאילתות, ומחפשים מוצרים וכן הלאה.

אומנם כל זה קרה אך לפני 3 שנים, אבל בעולם האינטרנט זה בערך 15 שנות מציאות (או לפחות מרגיש כך), עקב ההתקדמות המהירה וחסרת המעצורים של הצ'אט לתחומים רבים בחיינו. במקרים רבים, אנו לא מודעים לכך כלל, לדוגמא: מוקדי שירות לקוחות, תכנים שאנו קוראים ברשת, תמונות וסרטי וידיאו שנערכו והופקו על ידי תוכנת AI כלשהי.

נחסוך בהסברים על מהו הצ'אט וכיצד המכונה הזו נוצרה, על כך כתבנו מאמרים רבים אותם תמצאו בקטגוריית המאמרים שלנו, אלא נצלול פנימה למספר תחומים חשובים – כאלו שאנו עוסקים בהם לאורך השנה ובתדירות גבוהה.

הרגלי החיפוש של הצרכנים עוברים שינוי משמעותי, כאשר יותר ויותר משתמשים פונים לכלי בינה מלאכותית כמו ChatGPT במקום למנועי חיפוש מסורתיים כמו גוגל. שינוי זה מעורר עניין מחקרי רחב, וניתן להבחין בכמה מגמות מרכזיות:

השפעת צ'אטבוטים מבוססי בינה מלאכותית על התנהגות הצרכנים 🧠

מחקר ניסויי מצא כי מודלים של בינה מלאכותית לשיחה יכולים להשפיע באופן משמעותי על העדפות הצרכנים מבלי שהם ישימו לב לכך. הדבר מעלה שאלות רגולטוריות לגבי שקיפות והגנה על הצרכן, שכן ישנו חשש להטיית התוצאות עקב איחוד מידע לא מדויק ע"י הצ'אט, והצגת תוצאות שאינן רלוונטיות, לדוגמא, לקוח מישראל שמבקש לרכוש מוצר כלשהו והצ'אט מספק לו המלצה על אתר שאינו מאפשר לישראלים רכישת מוצרים. בנוסף, לא ברור האם הצ'אט עושה שימוש כזה או אחר במידע אודות "מבצעים", שכן רובם זמניים/קצובי זמן ואינם מקודמים ברשת באמצעים קבועים (SEO) אלא באמצעות קמפיינים ממומנים המוגדרים לפרק זמן.

השוואה בין ChatGPT לגוגל: ביצועים וחוויית משתמש 🔍 

מחקר השוואתי בין ChatGPT לגוגל, מצא כי משתמשים ב-ChatGPT השלימו משימות מהר יותר, ודיווחו על חוויית שימוש טובה יותר, במיוחד בשאלות כלליות. עם זאת, הכלי פחות מדויק במשימות של בדיקת עובדות, מה שמהווה בעיה אמיתית בחיפוש מקורות אמינים שכן אף אחד לא רוצה לקבל מידע שגוי. אומנם הצ'אט בגרסאות המתקדמות כבר מבוסס על חיפוש ברשת/גוגל בזמן אמת. אך לעיתים עדיין מציג מידע שגוי או לא מדויק בעליל. כך שככלי מחקר הוא יכול להיות "אמצעי עזר" מצוין כדי לרכז המון מידע לכדי בדיקה, אך עדיין נדרשת "בינת אנוש" כדי לקבל תמונה רחבה ומלאה של הנושא המחופש.

דבר נוסף הוא נושא "פרטיות", הצ'אט לומד אתכם ואת הרגלי הגלישה/צריכה שלכם על בסיס השאלות שלכם וחיפושים שאתם עושים ברשת – כולל מידע רגיש כגון חברת האשראי שלכם, וכן הלאה, אשר בסופו של דבר משמש ללמידת מכונה באופן הרחב/גלובלי. לכן, אם הפרטיות שלכם חשובה לכם, החיפוש בצ'אט במקום בגוגל אינו הדבר המומלץ עבורכם.

שילוב צ'אט בינה מלאכותית בתהליכי החיפוש 💬 

מחקר נוסף בחן כיצד משתמשים משלבים צ'אט בינה מלאכותית בתהליך החיפוש. המשתמשים דיווחו כי נהנו מהשיחה הטבעית, והשימוש בחיפוש קולי (voice) אך הביעו חשש מאמינות התשובות ולכן המשיכו את החיפוש בגוגל, לבדיקת אמינות המידע שקיבלו מהצ'אט. למעשה רבים מהם לבסוף קיבלו החלטה על בסיס המידע שגוגל הציג להם, גם אם לא תאם את המידע שקיבלו מהצ'אט. במחקר לא נלקח בחשבון שנות שימוש רבות בחיפוש בגוגל, והיות הגולשים רגילים לגוגל ופחות לצ'אט.

השפעת צ'אטבוטים על קניות מקוונות 🛍️ 

מחקר בתחום המסחר האלקטרוני (Ecommerce) מצא כי אמפתיה וידידותיות של צ'אטבוטים מגבירים את האמון של הצרכנים. עם זאת, ככל שהמשימה מורכבת יותר, האמון בצ'אט בוטים פחת. זאת עקב מידע לא מדויק או נכון לגולש באזור הגאוגרפי שלו, כגון, לקוח מאפריקה מחפש מוצר הנדרש לו במהירות, ומקבל תוצאות גלובליות הקשורות למחיר, אספקה וכדומה. כמו כן, צ'אט מציג לעיתים מוצרים שאינם זמינים במלאי, או לא קיימים יותר. שכן הוא לא מבצע בדיקת זמינות. על כן, רוב הנשאלים ביצעו לבסוף רכישה מקוונת דרך אתר המוכר להם או אתר אחר עליו קיבלו המלצה מגוגל – שם גם ניתן לקרוא ביקורות של גולשים/צרכנים אמיתיים.

נתונים על השימוש הגובר בצ'אט בוטים 📊 

דיווח של Adobe מציין עלייה של 1,300% בהפניות לאתרי קמעונאות מארה"ב דרך חיפוש מבוסס בינה מלאכותית במהלך עונת החגים של 2024. משתמשים שהגיעו דרך חיפוש זה בילו יותר זמן באתר, דפדפו ביותר עמודים ופחות נטו לעזוב במהירות. למעשה, המחקר מצביע על מגמה של ריבוי חיפושים ורכישות דרך הצ'אט, בעיקר בתקופת חגים בה אנשים התמקדו במוצרים המתאימים לחג הספציפי. לאורך השנה, החיפוש בגוגל עדיין מוביל ביד עליונה ובשליטה כמעט מוחלטת ביצירת טרפיק לאתרי רכישות מקוונות.

העדפות הצרכנים: בינה מלאכותית מול המלצות אנושיות 🧭 

המחקר של לוקה צ'יאן מצא כי צרכנים נוטים להעדיף המלצות מבוססות בינה מלאכותית במשימות פרקטיות (כמו ייעוץ פיננסי), אך מעדיפים המלצות אנושיות במשימות רגשיות או חושיות (כגון בחירת מכון כושר). הדבר מעיד על התרופפות מתמשכת בהמלצות מפה לאוזן. ככל הנראה, אנשים נוטים להמליץ פחות עקב ניסיון לא טוב בעבר, על המלצה שקיבלו אודות בעל מקצוע, או המלצה שנתנו לחברים/מכרים ולבסוף התגלתה כלא יעילה (במקרה הטוב).

אתגרים ואזהרות ⚠️

למרות היתרונות המובהקים, ישנם חששות לגבי אמינות המידע שמספקים צ'אט בוטים.

מחקרים מהעת האחרונה, מצאו כי כלים כמו ChatGPT, Perplexity ו-Gemini אינם תמיד מדויקים ולעיתים מציגים מידע שגוי. בנוסף, ישנה ירידה בתנועה לאתרים מקוריים עקב כך, שכן הצ'אט סובל מהזיות, לא רק בהצגת תמונות, אלא גם בתוצאות חיפוש לא מתאימות. לכן למעשה מנתב תנועת גולשים לאתרים לא תואמים לשאילתת הגולש.

הצ'אט הוא ככל הנראה ידידו הטוב הבא של האנושות, יחד עם זאת עדיין מדובר בתוכנה חדשה יחסית. אשר דורשת ידע בכתיבת הפרומפטים (prompt) המדויקים על מנת לקבל מידע נכון. לכן יעברו עוד מספר שנים בהם נחווה קצב למידה היסטרי של המכונה (ML). לטוב ולרע, AI הופך לחלק בלתי נפרד מחיינו, השאלה לאן זה לקוח את העסק שלכם? והאם אתם יודעים/מסוגלים לאמץ שינוים בחשיבה ובעשייה.

מקורות:

https://arxiv.org/abs/2409.12143?utm_source=chatgpt.com

https://arxiv.org/abs/2401.12247?utm_source=chatgpt.com

https://www.theverge.com/ai-artificial-intelligence/631352/ai-search-adobe-analytics-google-perplexity-openai?utm_source=chatgpt.com

https://www.techradar.com/computing/artificial-intelligence/ive-got-bad-news-if-you-use-chatgpt-or-any-other-ai-as-your-main-search-tool?utm_source=chatgpt.com

עושה לכם שכל?! צרו קשר!

מאמרים