תוכן עניינים
טוב, זה לא באמת שגוגל בחרה מרצון, לשלב במנוע החיפוש שלה את טכנולוגיית ה-AI (שזוכה להמון רעש חיובי בחודשים האחרונים בעולם) דווקא בעיתוי הנוכחי, אלא שהיא נדחפה לפינה על ידי Microsoft העוצמתית, שמנוע החיפוש הוותיק שלה- "Bing", קיבל זריקת אנרגיה מאוד מאוד משמעותית עם השילוב העתיד לקרות (בימים הקרובים ממש), של טכנולוגיית ה-GPT של "תותחית" הבינה מלאכותית – חברת "OpenAI". מיקרוסופט שעשתה את הונה במקומות אחרים לגמרי מעולם מנועי החיפוש (שכן, "בינג" שלה מדשדש בפופולריות השימוש בו בעולם, כבר שנים רבות מהקמתו ב-2009 ולמעשה, השימוש בו בכל ארצות העולם מלבד ארה"ב, היא באחוזים זניחים לגמרי למול השימוש בגוגל), בעצם השקעתה המאסיבית במניותיה של "OpenAI" והטמעת הטכנולוגיה שלה (מדובר כאן על גרסת ה-3.5 העדכנית ביותר של תוכנת ה-GPT) במנוע החיפוש של החברה, זיעזעה את שליטת עולם מנועי החיפוש- גוגל, בצורה שזו כנראה עוד לא חוותה מעולם. כעת, צריכים מיטב המוחות המבריקים של גוגל להאיץ את הפיתוח של תוכנת הבינה מלאכותית שעליה הם עבדו בשנים האחרונות- "Bard" וליישמה במנוע החיפוש המוביל שלה, כדי שחלילה (מבחינתה), Bing לא "תנגוס" בנתח המשתמשים שלה באמצעות רכיבה על האהדה בה זוכה טכנולוגיית ה-Chat GPT בארוצות העולם המודרני כבר מיום השקתה בנובמבר 2022.
אז מה קרה שהטכנולוגיה הזו מקודמת בצורה אינטנסיבית כל כך בידי 2 ענקיות המחשוב הללו, איך זה ישפיע על מנועי החיפוש הידועים שהתרגלנו אליהם ומה זה אומר לגבי שיווק העסק שלכם באינטרנט?
התגלגלות העניינים הטכנולוגיים של ה-(AI) Artificial intelligence בתקופה האחרונה
ברשותכם, בוא נתחיל מהסוף. לפני כשבועיים הכריז מנכ"ל גוגל- לארי פייג', על השקת "Bard" בתוך זמן קצר. הסיבה לכך היא כמובן, הצלחתו המסחררת של צ'אט GPT המקודם בידי המתחרה Microsoft (שכאמור, רק לפני זמן קצר, עוד לא היוותה שום איום רציני עבור שליטת עולם החיפוש- גוגל), שגרמה להם להתערער בתוך כיסא השלטון היציב של עולם מנועי החיפוש, בו הם ישבו מיום השקת ה-Google search (שנת 1998), ל"פתוח מבערים", להשקיע במיידי 400M$ בצ'אט החכם שלהם וכבר הספיקו להריץ אותו בקבוצות ביקורת סגורות בארה"ב. גוגל נרדמה בשמירה ולאחר 25 שנות שלטון בלתי מעורער בחיפוש העולמי, קמה מעפר דק, המתחרה מהעבר, ומכה את הענק המנומנם בתדהמה.
מה ההבדלים בין GPT ל- Bard?
שניהם מנועים מבוססי בינה מלאכותית (AI) ולמידת מכונה מתקדמת, אך השוני הוא בכך שהם מבוססים על פרמטרים שונים.
המידע עליו מתבסס ה-GPT, עדכני עד לסוף שנת 2021, כלומר שהמידע שהוא נחשף אליו ולמד לגביו עדכני עד פתיחת 2022. הסיבה לאי העדכון האקטואלי של הדאטה שעליו הבוט הפופולארי מתבסס, היא ככל הנראה בשל עומסים ומשאבי שרתים עצומים בצורה תקדימית, הנדרשים עבור רענונו. בוודאי שהמידע הזה יעודכן בהמשך לזמן אמת, אבל לא ברור מתי.
ה-"Bard" מתבסס על מקורות מידע רבים, אולם בעיקר על גוגל (כמתבקש כמובן) כמקור המידע הגדול ביותר בעולם ולכן המידע, התכנים והתשובות שתקבלו, יהיו העדכניות ביותר.
זמינות השירות
בשלב זה לאור ביקושים עצומים להתנסות ב-GPT Chat, נוצרו עומסים והודעות חוסר זמינות לשירות נשלחות בהמוניהן למשתמשים רבים המנסים ליהנות מהממשק המרגש של "OpenAI". בגוגל עם ה"Bard", זה לא קרה כמעט מעולם מרגע שפתחו את הטכנולוגיה שלהם לקבוצת ביקורת האמריקנית שמתנסה בה בימים אלה.
השירות של open AI-GPT, יעבור למודל מנוי בתשלום ("GPT plus") בעתיד הקרוב – עבור כל משתמש המעוניין להימנע מעומסי שימוש והודעות "שירות אינו זמין בשל עומסים". ה-Bard של גוגל, יישאר חינמי נכון למידע המתקבל מהחברה בימים אלה.
מה השינויים הצפויים בתוצאות החיפוש בגוגל?
אומרים שהנבואה ניתנה לשוטים.. לכן נימנע מלתת תחזיות. אבל מה שכן, בהסתמך על הפורומים המקצועיים של גוגל וההצהרות שלהם לאחרונה לגבי שינוי בתוצאות החיפוש, כך שיוצגו גם תוצאות נוספות מעולמות תוכן רלוונטיים ואפשרויות מהירות לשאלות ונושאים, אנו למדים כי ה-SERP (Search Result Pages) עתיד להיראות שונה בעתיד הקרוב.
מה זה אומר בדיוק??
ככל הנראה, הסתמכות על מקורות מידע נוספים כגון, בלוגים ומאמרים בהם התוכן יהיה יותר רלוונטי, עשיר ואיכותי. המשמעות היא שאתרי בלוג יקבלו חשיפה גבוהה מאי פעם. כיצד זה ישתלב עם תוצאות החיפוש הצפופות גם כך, כאשר ל- Google shops-ומודעות ממומנות (Google ads) תופסות את המקומות העליונים בתוצאות? אז נראה כי ייתכנו גם שינוים גרפים/עיצובים בעמוד הבית של גוגל.
מה בדיוק יקרה, מתי ומה ההשפעות? כנראה שנגלה תוך כדי ריצה קדימה, כמו תמיד בעולם הטכנולוגי של מנועי החיפוש והשיווק דיגיטלי. החלק הלא פחות חשוב הוא לדעת לבחור את אנשי המקצוע שיידעו למנף את האתר שלכם בגוגל, לא רק כקידום אורגני, אלא בראייה רחבה הלוקחת בחשבון את ה-AI והתפתחות המכונה לתוך העולם העסקי היום יומי.
כיצד ניתן להשתמש בבינה מלאכותית בקידום אתרים אורגני (SEO)?
על אף שגם בינה מלאכותית וגם קידום אתרים הם דיסציפלינות מורכבות, ניתן לומר בוודאות כי, שימוש מושכל בהם יחד, יקלו על מקדמי אתרים טובים, לשפר את דירוג האתר שלכם.
דבר אחד שכדאי לזכור לגבי מנועי החיפוש הוא, שהם תמיד שמים את המשתמש במקום הראשון ולכן הם שואפים לספק תוכן רלוונטי ואיכותי ככל האפשר.
אחד ההיבטים החשובים ביותר של SEO הוא גילוי הזדמנויות דירוג נסתרות שטרם נוצלו.
כאן בדיוק, בחלון הזה נכנסת טכנולוגיית ה-AI ומוכיחה את עצמה ככלי עזר יעיל ביותר, עבור שיפור דירוג האתר שלך במנועי החיפוש. אם תתנו לו הזדמנות, תיווכחו כי הוא כלי קידום אתרים רב עוצמה, שלמשל מעניק לך תובנות מעמיקות לגבי:
מילות מפתח שכדאי לכם להתמקד בהן, נושאים למאמרים שכדאי לכם לאמץ בתהליך הכתיבה לקידום, הכותרות שכדאי להשתמש בהן ועוד תובנות כאלו ואחרות שהינן חיוניות ליצירת אסטרטגיית תוכן שתגביר באופן אקספוננציאלי את קידום האתר שלכם. בנוסף תוכלו להיעזר ב-AI גם עבור תכנון אסטרטגיית בניית פרופיל הקישורים שאתכם מקבל ממקורות חיצוניים (backlinks), היות והוא יכול להמליץ לכם על מגוון מקורות רשת שאתם יכולים לפרסם בהם תוכן, עפ"י סוג העיסוק של אתרכם וכד'.
נסכם ונאמר כי, להערכתנו המקצועית ל-AI תהיה השפעה גדולה על אסטרטגיות SEO ועסקים שיתמסרו לטכנולוגיית הבינה מלאכותית-עוד היום, יוכלו ליהנות מיתרון תחרותי ("פור" בסלנג היומיומי של רבים מאיתנו) לפני המתחרים ולהוביל את דפי התוצאות של גוגל ויתר מנועים מובילים, על שלל ביטויי מפתח מתחום עיסוקם.
אלעד גושקס
מומחה SEO, קידום אתרים בחברת קורנגה