תוכן עניינים
כמו כל דבר ראשיתי, כאשר התחיל עידן השימוש באינטרנט למסחר אלקטרוני ("E-commerce") בשנות ה-90 של המאה הקודמת, היו רבים (בעלי עסקים ומשתמשי קצה) שהטילו ספק גדול בפוטנציאל הכלכלי שטמון במכירות אונליין. הסיבות לחשש זה, היו שונות (ודי הגיוניות לעת ההיא, שחושבים על זה טיפה לעומק): מחסומים בתפיסה המחשבתית המסורתית, לגבי תהליך הקניות (חשש מפני ה"לא לראות את המוצר מקרוב ולחוש אותו" וכמו כן, גם לא לקבל את המוצר באופן מיידי, אלא להמתין זמן מה לאספקתו), דרך רתיעה מרכישת פריטים ממקורות שאיננו משוכנעים לגבי מידת אמינותם (שחקנים קטנים ולא מותגי ענק כמובן) ועד הפחד מפני מסירת פרטי כרטיס האשראי שלנו בממשק מקוון ל"גורם לא ידוע"
אולם, כפי שהתרחש לעיתים רבות בהיסטוריה האנושית, שהמצאות שהתקבלו שהתקבלו בראשית דרכן ע"י ההמונים, בחשד ואף בבוז מסוים, עד אשר אומצו ע"י מספיק אנשים ומובילי דעת קהל, אשר השכילו להבין את היתרונות הרבים הגלומים בטכנולוגיה זו. וכך, בהדרגה החל המסחר האינטרנטי להתפשט ביותר ויותר מדינות (כמובן שראשית דרכו נסללה במעצמה האמריקנית) בעולם והשתכללה יותר ויותר, ככל שצברה יותר פופולריות בקרב גולשי האינטרנט בעולם.
כיום, שאנו נמצאים בעשור השני של המאה ה-21, ניתן לקבוע כי, לא רחוק היום בו חנויות מסחר אלקטרוני, יעלו בהיקף מכירותיהם על אלה של עסקים המחזיקים בחנויות פיזיות או בשילוב של חנויות מקוונות עם חנויות פיזיות. למשל, אם נסתכל על ענף האופנה, ניתן לראות שפחות ופחות קונים, מבצעים עסקאות רכישת ביגוד דרך חנויות פיזיות של מותגי ענק ואף מדלגים על רכישה אונליינית מהחנויות הוירטואליות של אותם מותגים, אלא יותר ויותר משתמשים בשירותיהן של קמועניות ענק המרכזות ומוכרות עשרות ומאות מותגים תחת מעטה של חנות אחת מרוכזת, למשל: "Asos", "Next",terminal X ועוד.
כלומר, אם עדיין לא הפנמתם את הזמנים בהם אנו חיים, גם אחרי מספר שנים מאז שוירוס הקורונה פרץ לחיינו בסערה ופגע בעיקר בעסקים שלא השכילו לפתוח חנות מקוונת, אז נאמר לכם את כך: חנויות מסחר און ליין, הן כאן כדי להישאר ולתפוס נתח שוק גדול יותר ויותר – ברמה שתאיים על עסקים ותיקים שידבקו בדרך השיווק המסורתית, במקום להצטרף למהפיכה שכבר כאן.
אז נכון, ישנם תחומים לא מעטים בהם השוק כבר רווי עתה בתחרות רבה, כדוגמת: שיווק מוצרי פארם וטיפוח, מכירת ביגוד (כאמור קודם לכן), מכירת מזון, מוצרי אלקטרוניקה וגאדג'טים ועוד, אך במקביל ישנן גם נישות בהן התחרות עוד אינה קשוחה ומציעה למי מכם שיקדים להיכנס אליהן עם אתר מסחר, הזדמנות עסקית מדהימה להשתחל אליה.
כדאי שתכירו, ישנה אופציה נוספת לניהול מסחר ברשת, המיועדת עבור אלה ממכם שאינם משופעים באמצעים ואין מאחוריהם מותג, בדמות הצטרפות לפלטפורמות מסחר מקוון חזקות כמו: "Ebay" ו-"Amazon", אשר מאפשרות לכם לסחור "בשטחן" תמורת עמלות מסוימות ממכירותכם.
במאמר שלפניכם נדון בשלבים השונים (לפחות המשמעותיים ביותר בינהם) שמומלץ לכם בחום לעקוב אחריהם, בבואכם להקים אתר מסחר מקוון ובדברים שכדאי לכם לבקש מהמתכנת שעתיד לנצח על פיתוח החנות אינטרנטית שלכם.
השלבים החיוניים ביותר לתכנון והקמת מסחר אלקטרוני ברשת:
החליטו על זירת המסחר שלכם-
במילים אחרות: היכן תפעל החנות האינטרנטית שלכם?
תוכלו להקים חנות המתבססת על הממשק הקיים של אמזאון, איביי ודומיהם, להקים חנות באמצעות ממשקים מוכנים של חנויות (בקוד אתר סגור, השייך למפתחים ולא לבעל הנכס הדיגיטלי, קרי בעל החנות), למשל באמצעות "ישראכרט"', "CASHCOW"', קונימבו, "שופיפיי" וכד', או לפתוח חנות עצמאית לחלוטין באמצעות ממשקי קוד פתוח של ענקיות פיתוח כמו "WordPress" (בשילוב עם תוסף המסחר: Woocommmece המתלבש על השלד של המערכת ומעניק לה תכונות של חנות מקוונת) ו-"Magneto" לדוגמה.
זהו השלב הראשון בתהליך ההקמה והחשוב ביניהם.
היה ובחרתם באפשרות של הקמת אתר עצמאי ולא בזו הכוללת הישענות על ממשקים מוכנים למסחר כמו Amazon ו-Ebay (המאפשרים לכם בחלק מהמקרים, אף למכור סחורה שאינכם מחזיקים במלאי מחסנים (שלכם, אלא להיות על תקן מתווכחים של הסחורה- "Drop shipping")', עליכם לנווט בין הצרכים והרצונות של העסק שלכם, לבין הממשק הטכנולוגי בו תעשו שימוש עבור מכירותיכם.
ועל מנת שתכירו את התמונה המלאה, אנו נאמוד איתכם כעת, על יתרונותיה וחסרונותיה של כל מערכת הקמת אתר מסחר.
מערכת קוד סגור:
אז נכון, ממשקים אלה אינם מאפשרים לכם בעלי החנות, לבצע מלא התאמות אישיות ולהשתמש במגוון בלתי נגמר כמעט של סגנונות עיצוב עבור נראותו ותפקודו של האתר שלכם, אך עולם הממשקי חנות בקוד סגור, התפתח מאוד בעולם ובישראל בפרט בשנים האחרונות, עם מגוון רחב של תבניות עיצוב שיקלעו לטעם רבים מאוד ממכם, בלי קשר לזהות העיסוק של החנות המיועדת שלכם.
קחו בחשבון, ככל שהעיצוב של התבנית בה תבחרו, יהיה מורכב מיותר אלמנטים גרפיים מרשימים, כך מחירה של התבנית יהיה גבוה יותר (בדומה לשעות פיתוח של אתר בקוד פתוח. ככל שהאתר יהיה מורכב יותר, כך תהיה יותר עבודה בהקמתו ושעות העבודה הרבות יתורגמו במחיר שירות גבוה יותר)
חשוב – דרשו ממפתחת האתר שלכם, שתהיה בפניכם האפשרות בעתיד,להחליף את התבנית עליה מתבססת החנות שלכם, בשביל שתוכלו לרענן את עיצובה בהתאם לרצונותיכם ובהתאם לסטנדרטים הנהוגים בעולם הקניות המקוון באותה תקופה (נראות מודרנית וחווית גלישה).
מערכת קוד פתוח:
החלטתם לבחור בממשק המורכב יותר באופן יחסי – אתר עצמאי על בסיס קוד פתוח? לדעתנו בקורנגה, החלטתם נכון!
אז נכון, תהליך איפיונו והקמתו של אתר חנות על בסיס קוד פתוח, הינו ארוך ומורכב יותר מבקרה של החלופה הישירה, אך מנגד אתם הולכים לקבל כאן נכס דיגיטלי שהוא לגמרי שלכם (אין כאן צד שלישי שמחזיק אצלו ב-data base את קוד האתר שלכם ומכריח אתכם לפנות אליו בנוגע למגוון ענק של שינויים שיכול להיות ותזדקקו להם), עיצובו מותאם אישית למאוויכם ולצרכי העסק ובנוסף האתר יהיה בעל תשתית נוחה וטובה יותר לקידום אורגני (SEO) של האתר במנועי חיפוש מובילים כמו גוגל- על מבחר מילות מפתח שגולשים מחפשים ברשת.
שמדברים על הקמת אתר במערכת קוד פתוח, מורכבותו חשיבותו של שלב האיפיון אתר, הינה גבוהה מאוד!
בשלב זה נהוג שמפתח האתר מפרק את האתר למסכים שונים (המבוססים על החומרים הראשוניים ששלחתם לו – טקסטים, תמונות ווידאו המתארים את העסק) של סקיצות ושולח לכם את הדוגמה לקבלת פידבק / ריג'קטים, עד להסכמה הסופית על נראות האתר.
חשוב- הקפידו להיות מעורבים בתהליך לכל אורך הדרך עד להעלאת האתר לאוויר. היכן שדברים אינם ברורים לכם ו/או סוטים מהדרך שבחרתם בה, תשאלו שאלות ואל תתנו למפתח האתר להשתלט על הפרויקט באופן שעלול לפגוע בצרכים שלכם.
לאחר שלב זה, מגיע שלב העיצוב הגרפי, המשפיע רבות על החוויה הכוללת של גולשים באתרכם (מבחינת רצונם להישאר בחנות ואף לבצע בה המרה – עסקה מוחשית). חנות שלא תיבנה בצורה נכונה היררכית: הימצאותם של תפריטים ברורים ונוחים למשתמש – סרגל עליון (header) , תחתון (footer) וצידי (sidebar), שימוש בקישורים פנימיים בין עמודים חשובים (כמו קטגוריות מוצרים), הטמעת פונקציות לשימוש והמרה באתר, כמו לחצני חיוג טלפוני וחיבור לשיחה עם העסק באפליקציית הווצאפ, בוט תמיכה לתהליך הרכישה ועוד, תחווה שיעורי נטישת גולשים/לקוחות פוטנציאליים ("Bounce rate") גבוהים והמרות לא מספקות.
חשוב! אמנם זה חייב להיות מוכר לגמרי לכל בונה אתרים כיום, אך דעו גם אתם והקפידו לבדוק את הנושא בעצמכם, כל אתר מודרני חייב להיות בעל מותאמות מלאה לשימוש על גבי מסכי הטלפון החכמים – משמע "אתרים רספונסיביים". האתר חייב להיבנות בקוד חכם שיידע להתאים את נראות האתר באופן אוטומטי, בכל גודל מסך של מובייל. אתר שלא ייבנה כרספוניסיבי בצורה אופטימלית, יפגע בחווית המשתמש באתר החנות שלכם, יפגע במכירותכם ואף בקידום האורגני שלו בתוצאות מנועי החיפוש (גוגל, בינג וכד').
לאחר שלב העיצוב לעמודי השלד של האתר – העמודים המרכזיים (עמוד הבית, עמוד האודות, "צור קשר", עמוד קטוגירות המכר וכו'), יבנה המפתח את התבנית לעמודי המוצרים ויחכה לאישורכם.
היה ואישרתם את העיצוב המוחלט, מזל טוב 🥳 הגעתם לשלב האחרון בבניית אתר המסחר שלכם.
בשלב זה, יוסיף המתכנת את החיבור למערכת הסליקה שבחרתם וייתן לכם את פרטי הגישה והסבר קל לניהול עתידי של האתר דרך מערכת הניהול תוכן של האתר (CMS בעגה המקצועית).
אם בסליקה עסקינן, זה מעביר אותנו לשלב הבא בהקמת אתר מסחר.
בצעו מחקר מקדים בנושא הסליקה וביחרו באפשרות הסליקה האמינה והמשתלמת ביותר –
ראשית כל, חיוני מאוד לבדוק מראש שהממשק בו בחרתם לחנות שלכם, תומ, בממשק של חברת הסליקה.
שנית, דעו לכם כי תהליך חיבור החנות האינטרנטית לסליקה, הוא אינו פשוט ודורש ממכם את מלוא תשומת הלב. הסיבה לכך, היא ריבוי החברות סליקה הפועלות במשק וריבוי החבילות השונות שהן מציעות לכם. לרוב מדובר על דמי מנוי חודשיים (או תשלום חד פעמי) בשילוב לקיחת עמלה מכל עסקה.
אבל רגע, אל תיבהלו … 😁
אנחנו יכולים לומר לכם שאנו מוצאים כי קל יחסית להשוות בין החבילות השונות, מפני שהעמלות או החבילות כוללות בדרך כלל גם את העמלות לחברות האשראי.
המלצה חשובה- לסליקה באשראי, הוסיפו גם אפשרות לתשלום ב-PayPal ושכמותו, שהינם בגדר חובה באתר חנות מודרני (אך גם ממשקים אלה יעלו לכם בעמלה לא קטנה).
לאלה מביניכם שיש להם חנות פיזית לצד זו האינטרנטית: ודאו חיבור למערכת CRM קיימת של החנות הפיזית –
עסקים רבים התחילו עם חנות פיזית והשכילו להתרחב גם לחנות מקוונת (רבים מהם בעקבות משבר הקורונה העולמי). כדי להפוך את משימת האינטגרציה בין החנויות לטובה ויעילה, חשוב לוודא מראש שהחנות המקוונת שלכם תומכת במערכת ה-CRM או ERP המקבילה לזו שבחנות הפיזית. לעיתים יהיה צורך לחבר בין 2 מערכות שונות באמצעות "ממשק למתכנתים" ("API" בז'רגון המקצועי).
הסירו דאגה נוספת מליבכם, מרבית ממשקי החנויות כיום, יודעים להתחבר גם למערכות של חברות שילוח ואתרי השוואות מחירים.
שימו דגש על אבטחתו המקיפה של האתר –
המונח המוכר ביותר בתחום אבטחת החנויות המקוונות, היא תקן "SSL" או פשוט "תעודת אבטחה" (שאף הפך לדבר שאלגוריתם קידום האתרים של גוגל, מסתכל עליו בבואו לבחון על טיבו של אתר – סיגנל קידום אתר). זהו למעשה תקן המבטיח שכל מידע הנשלח מהדפדפן של הלקוח ועובר לשרת של האתר, יוצפן, עם דגש על פרטי האשראי שלו. ניתן לרכוש תעודת אבטחה חיצונית, אבל חברות רבות לבניית אתרים, מציעות אותה כחלק אינטגרלי מהשירות שלהן.
אולם בזאת לא מסתיים תהליך האבטחה של החנות הוירטואלית שלכם, שכן בתוך הממשק של האתר עולה מידע רגיש נוסף כדוגמת פרטיהם האישיים של הלקוחות וסיסמאותיהם ולכן, עליכם לדרוש מהמפתח גם הצפנה ברמת הנתונים ולוודא שהממשק מאפשר גיבוי אוטומטי של הדאטה על גבי השרת עצמו.
קידום אתרים
כדי שהחנות האינטרנטית שלכם תזכה להצלחה מבחינת כמות החשיפה והתנועה אליה (שלא נדבר על המרות-לידים ועסקאות אונליין), חשוב לקדם אותה במנועי החיפוש. ניתן לעשות זאת באמצעות קידום אתרים אורגני (SEO) וקידום אתרים ממומן (PPC).
לסיכום
אלה הם השלבים שאנו כחברה לבניית אתרים עם ניסיון של למעלה מ- 20 שנות פעילות, בחרנו להציג בפניכם כחשובים ביותר לשים אליהם לב לאחר שקיבלתם החלטה עקרונית על הקמת אתר חנות והינכם מחפשים אחר מתכנת שיגשים עבורכם את החזון הוירטואלי שלכם בשביל הצלחת העסק בזירה האינטרנטית.אולם חשוב שתדעו שפתיחת החנות היא רק תחילת הדרך וכעת החנות צריכה לזכות בכמה שיותר חשיפה במרחב התחרותי של האינטרנט, למול המתחרים בענפכם. על מנת לזכות בחשיפה של כמה שיותר לקוחות פוטנציאליים מרחבי הרשת, על החנות להיראות בתוצאות החיפוש בגוגל ודומיו, על שלל ביטויי חיפוש הקשורים למוצריכם. בשביל זה, על האתר שלכם להיות מקודם (אורגנית ולעיתים גם באופן ממומן) על ידי חברת שיווק באינטרנט – מנוסה ומקצועית ולהיות כל הזמן תחת פיקוח שוטף של מנהל אתר / מומחה קידום שינטר באגים באתר ויידע לתקן ולשפר רבדים טכניים שונים, הנוצרים באופן טבעי באתר לאורך הזמן : עמודים שבורים- עמודי שגיאת 404, קישורים פנימיים וחיצוניים שמובילים לעמודים שבורים, דפי אתר הנטענים באופן איטי בדפדפן הגולש ועוד כהנה וכהנה תקלות הפוגעות בחווית הגלישה ובקידומו של האתר במנועי החיפוש.
אלעד גושקס
מומחה SEO, קידום אתרים בחברת קורנגה