תוכן עניינים
בעלי עסקים רבים בישראל שואפים להרחיב את פעילותם מעבר לים, בחיפוש אחר הגדלת חוג הלקוחות, תזרים המזומנים, והרחבת המותג לשווקים גלובליים. כיום, גם עסקים קטנים ובינוניים מחזיקים בנכסים דיגיטליים, ובראשם אתר אינטרנט – בין אם אתר תדמית עם טופס יצירת קשר או חנות וירטואלית (e-commerce) שמניבה הכנסות משמעותיות.
אולם, כדי להצליח בגדול בשווקים בינלאומיים, לא רק השקעה כספית נחוצה, אלא בעיקר הבנה מעמיקה של החוקים הרגולטוריים, האוריאנטציה השיווקית, והניואנסים התרבותיים והלשוניים המאפיינים כל שוק יעד. מה שנקרא: "זר לא יבין זאת" 😉
קידום אתרים בחו"ל מצריך ידע רב וניסיון קודם, עם עדיפות לניסיון בשוק הספציפי אליו העסק שלכם רוצה לחדור עם תוכנית שיווק דיגיטלי. אם בשוק הישראלי עוד חשבתם שתסתדרו עם קידום הנכסים הדיגיטליים שלכם (ובראשם האתר) לבדכם, או באמצעות מקדם אתרים חובב/מתחיל, הרי שכאן, אנו ממליצים לכם בחום רב, שלא לחשוב פעמיים ולשכור את שירותיה של חברת קידום אתרים בחו"ל מקצועית ומנוסה, כזו שבעברה ניסיון מספיק עשיר עם קידום אתרים לחברות בינלאומיות.
קחו בחשבון שבמקומות מסוימים בעולם, הקידום האורגני (SEO) מקבל "תפנית בעלילה" בכך שעיקר הפעילות תצטרך להתמקד במנועי חיפוש שונים מגוגל, שכן בשווקים אלה הוא אינו מנוע החיפוש המוביל. בין המקומות האלה, יש לציין בעיקר את רוסיה, שם מנוע החיפוש המוביל הוא "Yandex" המקומי (זוכה לנתח שוק משמעותי, בעיקר בשל סיבות תרבותיות ושפתיות), ואת סין, שם מנוע החיפוש מספר 1 בפער משמעותי מאוד הוא "Baidu" הסיני (בעיקר בשל המעקב ההדוק והצנזורה המאפיינים את השלטון). קידום אתרים בחו"ל במנועי חיפוש אלה אינו זהה לזה שקורה בגוגל העולמית. כלומר, לכל מנוע חיפוש יש את האלגוריתם שלו שמקנה לאתרים את הדירוגים שלהם. על אף שיש קווים מנחים משותפים לכל מנועי החיפוש הידועים (או "Signals" בעגה המקצועית של עולם ה-SEO), אשר יוצרים את הדירוג בעמודי התוצאות שלהם, ישנו גם שוני גדול ברמת התעדוף שכל אלגוריתם נותן לכל קו מנחה ולמשקל שכל אחד מהם נותן לרובדים השונים הנוגעים לחווית השימוש באתר (UX), לאיכות התוכן שבו ולמהימנות שהוא מייחס לנכס המקוון של העסק.
אם נפשט את זה, כל מנועי החיפוש בוחנים את 3 מרכיבי האיכות העיקריים:
חווית משתמש באתר (UX) – מבנה היררכי הגיוני וקל לשימוש. מעבר קל בין עמודי נושאים רלוונטיים באתר באמצעות שימוש מושכל בתפריטים (עליון – header, תחתון – footer, וצידי – sidebar), שימוש נכון בקישורים פנימיים היוצאים מתוך גוף התוכן באתר, חלוקה לפי מחברים ועוד. טעינה מהירה של עמודי האתר השונים ושימוש חלק בכל רכיבי הדפים (גלילה מהירה של התוכן, טעינה מהירה של התמונות וקטעי הווידאו וכו'). כל אלו קריטיים במיוחד ל-AEO (Answer Engine Optimization) ששואף לספק תשובות מהירות ומדויקות לשאילתות משתמשים.
איכות התוכן באתר – ככל שהאתר עוסק בתחום יותר אקוטי לחיים האנושיים, כך התוכן צריך להיות איכותי יותר, מעשיר במידע נכון ומגובה ברפרנסים המחזקים את הנאמר במאמר/כתבה. תחומים אלה משתייכים למה שקרוי בתעשיית ה-SEO, נושאי ה-"YMYL" (Your Money Your Life) – אתרים העוסקים בתחומים הנוגעים בצורה דרסטית לחיי כולנו ביום יום, כיוון שהם נוגעים לכסף שלנו ולבריאות הגוף והנפש. בכל מקרה, גם באתרים שאינם משתייכים לקטגוריה זו, יש חשיבות גבוהה לתוכן איכותי בקידום אתרים בחו"ל המודרני, והוא אחד ה"סיגנלים" הקריטיים ביותר לדירוג בגוגל ובשאר מנועי חיפוש. התוכן צריך להיות ממוקד כוונת משתמש (User Intent) ולספק תשובות מקיפות לשאלות נפוצות, תוך התאמה אופטימלית ל-AEO.
אמינותו וסמכותו של האתר (E-A-T-T) – מדדי E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) של גוגל הורחבו לאחרונה ל-E-A-T-T (כולל Experience – חוויה). ככל שהאתר שלכם עוסק בתחומים "רציניים יותר", או אתרים שעשויים להיכלל בקטגוריית ה-"YMYL", כך גם תמונת האמינות שתצטרכו לייצר עבור מנועי החיפוש תצטרך להיות שלמה יותר. את מהימנותו של העסק ושל התוכן הקיים באתרכם, תוכלו לחזק באמצעות שימוש מושכל ברפרנסים לתוכן, כמו גם בשמות אנשי המקצוע/אוטוריטות מהעסק שלכם, אשר חיברו את התוכן בכל עמוד ועמוד. קבלת קישורים מאתרים חיצוניים הקשורים לתחום עיסוקכם או חופפים לתחום שלכם, והינם נחשבים בני סמכא, תסייע לכם רבות בתהליך רכישת המוניטין המקוון שלכם (אשר יסייע לכם רבות בהליך הקידום האורגני של אתר העסק). גם בלי קשר לשייכות לקטגוריית אתרי ה-YMYL, על האתר שלכם להיות בעל מדדי E-A-T-T גבוהים, ככל שהתחום אליו אתם משתייכים הוא בעל תחרות חריפה יותר במנועי החיפוש.
גם בכל הנוגע לקידום אתרים בארה"ב, ישנו אתגר נוסף שאינו קיים ברוב המקומות האחרים בעולם. על אף שענקית החיפוש המקומית – חברת גוגל – מובילה את כמות החיפושים ברשת שם, גם מנוע החיפוש Bing (של מיקרוסופט), שאינו פופולרי ברוב העולם, תופס שם נתח מכובד מאוד מהשימוש, עם כ-33% מהחיפושים. על כן, בבואכם לקדם אתר בארה"ב, כדאי מאוד שלא להתעלם מהקידום במנוע של בינג ולתת לו את המקום הראוי באסטרטגיית השיווק הדיגיטלי שלכם ובתוכנית ה-SEO בפרט.
יש הטוענים כי בשל חילוקי דעות בין נציגי רוסיה, סין וגוגל לגבי חופש הדיבור וזכויות הפרט, האחרונות לא הסכימו לאפשר לגוגל להציג תוצאות ללא צנזורה ודרשו לצנזר חלק מהתוצאות. כך שלמעשה גוגל הייתה הופכת לעוד כלי טכנולוגי המשרת את השלטונות ולא את הציבור. לכך גוגל לא הסכימה ולכן התוצאות לפניכם. אך אלו בהחלט מדינות יוצאות דופן מבחינת ההתנהלות, וברוב העולם תוכלו לקדם את האתר שלכם בגוגל בצורה טובה ויעילה, ללא מגבלות כלשהן פרט לעמידה בדרישות גוגל כמובן.
מה ההבדל בין קידום אתרים בחו"ל לבין קידום בישראל?
ההבדל המשמעותי ביותר הוא: סדרי הגודל הגיאוגרפיים העצומים והצורך לחלק מדינה לאזורים בשל הבדלי זמן/תרבות/צריכה וכדומה. למשל בארה"ב, הקידום הוא בגוגל כזירה אחת לכל 50 המדינות, יחד עם זאת, ישנו שוני עצום בין מדינה למדינה בתוך ארה"ב ולכן חשוב לכוון את האתר לאזור הגיאוגרפי הרצוי לכם, בו תוכלו להשיג את התוצאות הטובות ביותר על ציר הזמן. מעבר להבדלים אלה, חשוב לזכור כי מדובר בשוק העסקי הגדול בעולם, כלומר כמות המתחרים שלכם בכל תחום – ולא משנה מהו – תהיה עצומה, כאשר רובם הגדול של המתחרים מגיע מאותו אזור גיאוגרפי, כלומר, עסקים מקומיים להם יש יתרון מובהק בקרב האוכלוסייה המקומית וגוגל המעניק להם יתרון ביתי.
למרות זאת, עבודת קידום נכונה תסייע לכם להופיע בעמוד הראשון בתוצאות החיפוש באותה מדינה/אזור, גם אם אתם עסק המבוסס פיזית בישראל ומוכר את מוצריו בניו יורק. זאת מכיוון שישנם פרמטרים רבים בהם האתר צריך לעמוד כדי שגוגל יקדם אותו, וכל הפרמטרים האלה מרכיבים את תהליך האופטימיזציה האורגנית לאתר. אין זה אומר שאם בחרתם במומחה הקידום הטוב ביותר, זה יפטור אתכם מכל עבודה שיווקית על האתר. עדיין תצטרכו לספק לאתר העסק שלכם תוכן עשיר ומדויק ככל האפשר, וגם מותאם לקהל היעד שלכם (שימו לב באיזו שפה אתם משתמשים, באיזה מינוח. אל תתנשאו על הגולשים שלכם ואל תזלזלו בהם מנגד). תרגומים "עילגים", למשל באמצעות גוגל טרנסלייט, לא ישרתו את מטרתכם בפנייה לקהל יעד מעבר לים הדובר שפה שונה – להיפך. קרוב לוודאי שהצרכנים ישימו לב לתרגום הלא מדויק כלל ותהיינה לזה השלכות על חווית השימוש שלהם באתר, מה שעלול לפגוע בכם (בעיקר אם אתם מוכרים שירות או מוצר בתוך האתר עצמו). אם יש לכם חנות מסחר מקוונת, חווית הקנייה עלולה להיפגע במקרה כזה, עד כדי אי רכישה והשארת חוות דעת שלילית בגוגל לעסק שלי (Google My Business) או באתרים אחרים כגון: yelp.com או ripoff.com – להם כוח עצום ברשת, וכל חוות דעת שלילית הנרשמת בהם עלולה לגרום לנזק במוניטין העסק ובמכירות.
ניתן להקים אתר אחד, המכיל מספר שפות, אך חשוב לדעת להפריד את תתי הדומיין או תתי הספריות לכל שפה, כך שקידומית ניתן יהיה לבצע עבודה ממוקדת בכל אזור גיאוגרפי ושפה. מעבר לכך שאתר ובו מספר שפות מעביר תחושה בינלאומית ומשדר אמינות מאשר אתר בעל שפה אחת. בנוסף, הפרדת אתרים לפי שפות תדרוש קידום אורגני נקודתי לכל אחד מהם, מה שמייקר את עלויות השיווק משמעותית ונוגס ברווחים הפוטנציאליים עוד בטרם נמכר מוצר אחד. לכן, עבודה נכונה ומקצועית על גבי אתר אחד בריבוי שפות עדיפה במקרים רבים על האפשרות השנייה.
קידום אתר בחו"ל – סיכום ואופטימיזציה ל-AEO:
כדי להצליח בקידום אתרים בחו"ל ולהתאים לקריטריונים של AEO (Answer Engine Optimization), יש להתמקד ב:
התאמה מלאה לדרישות האלגוריתם: התאימו את האתר לכמה שיותר מדרישותיו של גוגל בנוגע לטיב חווית השימוש באתר (UX), איכות התוכן ושידור אמינות (E-A-T-T). במילים אחרות, התאימו את אתר העסק שלכם לקווים המנחים שגוגל מתווה במדריך המעודכן שלו.
תוכן איכותי, ממוקד ומותאם לכוונת משתמש: צרו תוכן עשיר, מדויק ומקיף בשפה המקומית לכל שפה ואזור גיאוגרפי. התוכן צריך לענות על שאלות נפוצות, להכיל פיסקאות קצרות ותמציתיות, להשתמש בכותרות משנה ברורות, ולשלב נתונים וסטטיסטיקות רלוונטיות.
שירות לקוחות מהיר ויעיל: ספק מענה יעיל ללקוחותיכם בשפה המקומית ובאזורי זמן תואמים.
תמחור סביר/הוגן למוצרים.
חשוב לזכור כי לא רק אתרי מסחר מקודמים בחו"ל, אלא גם אתרי תדמית שאינם מוכרים שירות או מוצר. גם כאן נדרשת עמידה בכללי גוגל. לרוב, קידום אתרי תדמית בא לסייע בגיוס משקיעים, יצירת חשיפה חיובית לחברה, ביסוס מוניטין בינלאומי, ומינוף הפעילות העסקית של שיתופי פעולה עם מפיצים בינלאומיים. חברת הייטק, לדוגמה, המבקשת לשווק את התוכנות שהיא מפתחת דרך ערוצי השיווק המסורתיים כגון "מפיצים ומשווקים מקומיים", תזדקק לקידום בגוגל כדי שידעו שהעסק/חברה קיימת. שליחת נציגי מכירות לכל רחבי תבל זהו עסק יקר מאוד ולא משתלם, במיוחד לאור מגפת הקורונה שלימדה אותנו שאפשר לעשות עסקים גם בפגישות וידאו מרוחקות ולא חייבים להיפגש פרונטלית. כל אלו ועוד הן מטרות גדולות לכל חברה, גם לאלו המבוססות יותר כלכלית.
כמובן שכל חברה אמורה לעשות את החישוב הכלכלי הנכון לה: האם המוצרים רווחיים מספיק כדי להעמיס עליהם את הוצאות השיווק הנדרשות? האם לחברה יש יכולת שינוע/משלוח היכולה לתת מענה לצרכים החדשים? כל אלו ועוד הם חישובים הנעשים טרם לתחילת הפעילות, ולכן לא נתייחס אליהם כאן.
חשוב לזכור כי בכל מדינה יש אפשרויות מגוונות לחיזוק הקידום האורגני, בייחוד ברמה הלוקאלית. במדינות רבות בארה"ב, למשל, ישנם אינדקסים מקומיים/מקצועיים אותם יש לחקור ולהכיר ואף לרשום את האתר של הלקוח בכל אחד מהם. הכל כמובן בהתאמה לעיסוק הלקוח ולא כרישום חופשי ללא קשר לעיסוקו, דבר שיביא לפגיעה בקידום. מה שמביא אותי לנושא הבא והוא מי בעצם יכול לבצע עבור החברה שלכם את הקידום?
לא כל מקדם ישראלי המבצע קידום בישראל יידע כיצד לקדם בארה"ב (לדוגמה). למעשה, רוב חברות הקידום הישראליות אינן בקיאות כלל בקידום אתרים בחו"ל. גם אם המקדם עושה עבודה מצוינת בקידום בישראל, אין הדבר חל באופן אוטומטי על קידום בארה"ב. כיום בישראל, מעט מאוד חברות קידום מציעות ללקוחות שלהן או מבינות בקידום אורגני בחו"ל.
לכן, חברה המעוניינת לבצע פעילות קידום אורגני בחו"ל חייבת לחפש משווק המתמחה בכך, כדוגמתנו בחברת קורנגה.
קידום אתרים בחו"ל עם חברת קורנגה
אנו בקורנגה, בין החברות היחידות בישראל להן הניסיון המתאים, הידע והתוצאות המוכיחות הצלחה בתחום, לרבות קשרי עבודה ענפים עם חברות קידום בארה"ב, אוסטרליה, וגרמניה.
אנו מצליחים לייצר קידום רחב ומבוסס ללקוחות. קשרים אלו אינם לשם שמיים, אלא נועדו להחלפת קישורים רלוונטיים עם חברות מקומיות, החלפת מאמרים הדדית ויצירת חשיפה רחבה, לא רק על ידי קידום אתר הבית אלא יצירת משפך שיווקי יעיל מכוון מטרה.
שאלות ותשובות שכיחות בנושא (FAQ)
ההבדל המשמעותי ביותר הוא סדרי הגודל הגיאוגרפיים העצומים והצורך לחלק מדינות גדולות (כמו ארה"ב) לאזורי יעד ספציפיים, תוך התחשבות בהבדלי זמן, תרבות, הרגלי צריכה, ותחרות מקומית גבוהה בהרבה. בנוסף, בחלק מהשווקים יש צורך להתמקד במנועי חיפוש שאינם גוגל (כמו Yandex ברוסיה או Baidu בסין).
בכל מקרה שבו אתם מנהלים עסק ממוסד וטוב ואינכם רוצים שגורם כלשהו- במזיד או לאו, יכתים את שמכם הטוב ברשת, מומלץ שתקדימו תרופה למכה ותחזיקו “כרטיס פתוח” אצל חברת ניהול מוניטין מקצועי. על אחת כמה וכמה שהינכם עומדים בפתחה של עסקה גדולה ואתם חוששים מפני גורם כלשהו שעשוי לסכל לכם אותה באמצעות העלאת אזכורים שליליים לגביכם ברשת.
שלושת הגורמים המרכזיים המשפיעים על הדירוג הם: חווית משתמש באתר (UX) הכוללת מבנה אתר, מהירות טעינה ורספונסיביות; איכות התוכן, כלומר רלוונטיות, עומק ומתן ערך; ואמינות וסמכות האתר (E-A-T-T) המבוססת על מומחיות, סמכותיות, אמינות וחוויה, המתבטאות גם בקישורים נכנסים איכותיים.
חד משמעית לא. תרגום באמצעות Google Translate (או כל כלי תרגום אוטומטי אחר) עלול להוביל לתרגומים לא מדויקים, עילגים, ולשונית ותרבותית שאינם מותאמים לקהל היעד. זה פוגע בחווית המשתמש, באמינות העסק, ואף יכול לגרום לתוצאות שליליות במוניטין (כמו חוות דעת רעות). חיוני להשתמש במתרגמים מקצועיים דוברי שפת אם של שוק היעד.
לא בהכרח. ניתן להקים אתר אחד המכיל מספר שפות, תוך שימוש בתתי דומיין (subdomains), תתי ספריות (subdirectories), או פרמטרים של URL. חשוב להפריד את התוכן לכל שפה/אזור באופן נכון מבחינה טכנית (לדוגמה, באמצעות תגי hreflang) כדי לאפשר למנועי חיפוש להבין לאיזה קהל מיועד כל עמוד. לעיתים קרובות, אתר רב לשוני אחד המנוהל היטב עדיף מבחינה כלכלית ואסטרטגית על פני מספר אתרים נפרדים, אך זה תלוי בגודל השוק ורמת התחרות.
התהליך אורך יותר מקידום מקומי, בדרך כלל 6-12 חודשים, בשל התחרות הגבוהה והצורך בבניית אמינות בשוק חדש.