קידום אורגני בעידן AI

קידום אתרים עם ai - מאמר מאת קורנגה שיווק דיגיטלי

תוכן עניינים

בינת מלאכותית (AI) הפכה בשנים האחרונות לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום שלנו, וגם תחום קידום האתרים לא נשאר מאחור. AI יכולה לעזור למקדמי אתרים לבצע מגוון משימות, שיכולות להוביל לשיפור משמעותי בדירוג של האתרים בתוצאות החיפוש.

עידן המכונות החכמות התחיל לפני מספר שנים בודדות, אך היו דיבורים וניסיונות לגרום לטכנולוגיות האלו "לזרוח" עוד טרם לכך, אך הן לא הבשילו לכדי מוצר איכותי מוגמר.

תוצר של אותן שנים אשר כן קיבלנו לחיינו, הוא ה-צ'אט בוט שאנו מכירים כיום בשלל וריאציות: העוזר האישי בבנק, באתרי הקניות למיניהם, באתרים של שירותי בריאות וכן הלאה. בוטים אלה מלווים אותנו מזה זמן מה ולדעת רבים מהמשתמשים בהם ואנשים המגיעים מעולמות האינטרנט וההיי-טק, הם אינם "מספקים את "הסחורה" , שכן לא מדובר בתבונה מלאכותית באמת, אלא במכונה שהזינו לה פרמטרים, תרחישים והגדרות למגוון נושאים הקשורים לעולם העסקי של הלקוח. מסיבה זו, השיח מול הצ'אט בוט אינו מרגיש אותנטי או מדויק (קרי אינו מרגיש שאתה מנהל שיחה עם אדם בצד השני), שכן נועד לכוון את הבקשה שלך לנציג המתאים, תוך תשאול הלקוח והכוונתו לסדרת שאלות מוגדרות מראש (תסריט שיחה מצומצם). כאשר הלקוח אינו פועל לפי הכללים, כמובן שהבוט לא יידע לתת מענה הולם לגולש שמולו ולכן החוויה פחות יעילה, ולא ממש פונקציונלית.

כאשר מדברים על תבונה מלאכותית אמיתית-AI (Artificial Intelligence), הרי שהקפיצה הטכנולוגית בין השניים, היא עצומה!

אומנם שתי הטכנולוגיות הינן מבוססות פלטפורמת מסרים (צ'אט) ושתיהן באות לתת מענה במגוון רחב של ענפים, שירותים וכדומה, אבל כאן, עם הולדתו של ה- AI chat כדוגמת: " GPT-3" (נכון ל-11/23,הגרסה הרביעית- Chat GPT 4 כבר החליף את הגרסה ההתחלתית אצל משתמשים), בעצם מסתיים עידן הצ'אט ה"רגיל" ומתחיל עידן הצ'אט החכם. נכון שגם את הצ'אט החכם צריך ללמד ולהזין ב-data base (מאגר נתונים), המאפשר להציג תרחישים ולענות באופן יעיל לצורכי הלקוח באשר הם, להבין באמת את כוונתו, ולספק במהירות את מבוקשו- גם כאשר מדובר בנושאים מורכבים, כגון: בניית רשימת קניות עמוסת מצרכים שונים ומגוונים, כאשר לכל אחד מהם יש מספר רב של סוגים.

AI&SEO - קורנגה

בדוגמא זו, ניקח תרחיש בו לקוח מבקש להוסיף לסל "טופו" ולא מפרט את הכמות, סוג ומותג (כלומר האפשרויות רבות) וכיצד הבוט החכם אמור להבין את כוונתו של הלקוח?

כאן בדיוק נמדדת החוכמה של הבוט מבוסס AI המבצע ניתוח מעמיק לכוונת הלקוח, העדפותיו, היסטוריית הקניות שלו ופרמטרים נוספים.

רמת הדיוק של בוט AI מגיעה ל90% ומעלה מכך. ממש קרוב לשלמות. ככל הנראה רמת הדיוק תגיע בשנים הקרובות למשהו המתקרב ל-100% ותייצר חווית קניות ושירות אולטימטיבית.

בסופו של דבר אנו לא אמורים להבין האם אדם או מכונה מדברים איתנו בקצה השני.

מפחיד? תלוי כמו תמיד את מי שואליםו אוהבי הטכנולוגיה המכורים לכל גאדג'ט חדש ולפיתוחים טכנולוגיים, ככל הנראה יגידו לכם שזה העידן הכי טוב לחיות בו ושזכינו לעולם של קדמה ובינה מלאכותית. מהצד השני, אלו שפחות מבינים/אוהבים, ייתכן מאוד ויביעו חשש מ"השתלטות המכונות", המייתרות למעשה את האדם בכל מיני תחומים ומקדימות את האדם הממוצע בכל צעד שהן מבצעות. אנשים רבים יראו בטכנולוגיה מתקדמת כזו, כמשהו שלוקח את האנשים כאינדיבידואליים, צעד אחד אחורה אם לא יותר מכך, בשל התלות הגוברת בטכנולוגיות כאלו ואחרות.

מה הקשר בין קידום אורגני (SEO) ל-AI ?

הקשר בא לידי ביטוי בעיקר ב-2 רבדים: תוכן ותוצאות החיפוש. קידום אורגני מתייחס לדירוגים של מילות/ביטויי מפתח בתוצאות החיפוש, כאשר ככל שתבצעו קידום אורגני איכותי ויעיל יותר לאתר השירותים/מוצרים שלכם. כך אתם צפויים ליהנות ממיקומים גבוהים יותר בדף התוצאות של גוגל ("SERP") ולזכות בתנועת גולשים/לקוחות פוטנציאליים גדולה יותר.

הצ'ט בוט מבוסס AI, מספק יכולת רחבה מאד בכל הקשור לטקסט ולהצגת תוצאות ומוטמע בימים אלו במנוע החיפוש "Bing" מבית מיקרוסופט (בדמות מותג ה-AI chat bot המוצלח- GPT 4 מבית "Open AI") ואמור לספק לה כוח עצום במלחמת הכסף ויוקרה מול גוגל, השולטת ללא עוררין בתחום מנועי החיפוש מזה 20 השנה האחרונות וכעת "נגררת מאחור" מול מנוע החיפוש המתחרה, שבמשך כל השנים לא היווה איום ממשי וכעת הופך לפתע להיות אטרקטיבי מאד לגולשים עקב השימוש ב-AI. משמעות הדבר היא, שתוצאות החיפוש יהיו ככל הנראה מדויקות יותר ובכך יחסכו זמן חיפוש, יציגו מגוון רחב יותר של תוצאות ובתצוגה משופרת. כלומר, יותר גולשים יעברו לחפש בדפדפן Edge. לשם השוואה נרשום את כמות החיפושים בכל מנוע, נכון להיום, ונבדוק שוב בעוד מספר חודשים:

  • גוגל: 1.8 מיליארד חיפושים ביום!
  • בינג: 500 מיליון חיפושים ביום!

להערכתי, נתון זה ישתנה בעשרות אחוזים תוך חודשים ספורים לטובת בינג.

Google מצידה, הכריזה השבוע על מספר צעדים דרסטיים לסגירת הפער, לרבות רכישת חברה מתחרה ל-Open AI בעלות של 400 M$, והשקעות נוספות בפיתוח ושינוי מנוע החיפוש שלה (נכון לתאריך זה, 11/23, ממשק ה-AI Chat שפיתחה, Google Bard, צימצם פערים משמעותית מהמתחרה הבולטת בתחום).

כלומר, הקידום האורגני יושפע ישירות וצפוי לעבור עדכונים מהותיים כבר בזמן הקרוב ממש. גם חוויית החיפוש תשתנה עם השקת עמוד מנוע החיפוש החדש של גוגל אשר תוטמע בו טכנולוגיית ה AI chat החדשה שלה, שככל הנראה תיקרא: "Bard", עפ"י מספר רב של מקורות בתקשורת כיום)  מסיבה זו ממש, בעלי עסקים, ארגונים וחברות צריכים לתת על כך את הדעת במיידי. שכן ללא היערכות מראש העתיד של תוצאות הקידום שטיפחתם במהלך הזמן (לעיתים במשך המון זמן, למשל מספר שנים של עבודה רציפה) עלול להיפגע ודירוגכם על מגוון ביטויי מפתח עלול חלילה לחוות ירידה אקוטית בתוצאות החיפוש. לצורך העניין, אתם עלולים להידרדר מעמוד תוצאות ראשון (מקומות 1-10 בדרך כלל) לעמוד שני ואפילו שלישי (וכך למעשה גולשים כבר לא ייחשפו אליכם).

משימות ש-AI יכולה לעזור בהן לצורכי קידום אתרים:

  • מחקר מילות מפתח:

מחקר מילות מפתח הוא אחד השלבים החשובים (והראשוניים) ביותר בתהליך קידום אתרים. טכנולוגיית ה- AI יכולה לעזור למקדמי אתרים לבצע מחקר מילות מפתח בצורה יעילה יותר, על ידי ניתוח כמות גדולה של נתונים, כולל חיפושים פופולריים, תחומי עניין של משתמשים וגורמים נוספים.

  • יצירת תוכן:

תוכן איכותי הוא קריטי להצלחתו של קידום אתרים. בינה מלאכותית יכולה לעזור למקדמי אתרים ליצור תוכן איכותי יותר, על ידי ניתוח גורמים כמו נושאים רלוונטיים, שפה נכונה וקריאה נוחה.

  • ניתוח תוצאות:

ניתוח תוצאות הקידום הוא הכרחי כדי להבין מה עובד ומה לא. AI יכולה לעזור למקדמי אתרים לבצע ניתוח תוצאות בצורה יעילה יותר, על ידי זיהוי מגמות, ניתוח נתונים ויצירת דוחות.

  • אופטימיזציה של האתר:

אופטימיזציה של האתר (או קידום אורגני onsite) היא תהליך מתמשך שיכול לשפר את הדירוג של האתר בתוצאות החיפוש. AI יכול לעזור למקדמי אתרים לבצע אופטימיזציה של האתר בצורה יעילה יותר, על ידי זיהוי בעיות טכניות באתר, הצעות לשיפור מבנה אתר, שיפור תוכן, שיפור תגיות מטא ועוד.

  • ניתוח מתחרים:

כלים של בינה מלאכותית יכולים לנתח את הפעילות של המתחרים בתחומכם, כגון מילות המפתח שהם משתמשים בהן, הדפים המובילים בתנועת גולשים באתר שלהם ועוד. ניתוח זה יכול לסייע בזיהוי של נקודות החוזק והחולשה של המתחרים ובפיתוח אסטרטגיית קידום מתאימה לנכס הדיגיטלי שלכם/ן.

האם טכנולגיית ה- AI הולכת להחליף את מקדמי האתרים?

אין ספק שקידום אתרים עם AI הוא כאן להישאר. בינה מלאכותית יכולה לשפר את תהליך קידום האתרים בצורה משמעותית כפי שתיארנו קודם לכן במאמר, אך עם זאת, AI לא הולך להחליף את מקדמי האתרים. אנשי המקצוע בתחום -"בשר ודם" עדיין יידרשו, כדי להביא איתם רבדים כמו: ידע, ניסיון ויכולות אנליטיות כדי לקדם את אתר העסק שלכם בהצלחה.

לסיכום – קידום אתרים עם AI

ה- AI יכול להיות כלי רב עוצמה עבור מקדמי אתרים, אך עם זאת, חשוב להבין את מגבלותיה של טכנולוגיית הבינה מלאכותית ולהשתמש בה בצורה נכונה כדי להשיג את התוצאות הרצויות – קבלת עזרה בביצוע פעולות ומשימות שונות ומגוונות של תהליך קידום אתרים, עבור דיוק ושיפור מילות/ביטויי מפתח, תוכן, תגיות ועוד וחיסכון בזמן והתייעלות.

עם זאת ראוי לציין כי, בינה מלאכותית אינה מחליפה את הידע והניסיון של מומחי SEO. אנשי מקצוע אלו עדיין נחוצים כדי לפקח על תהליך הקידום ולקבל החלטות מושכלות.

רוצים לדעת כיצד להיערך למהפכה של קידום אתרים עם ai ?! צרו קשר💪🏻💪🏻

תמונה של אלעד גושקס

אלעד גושקס

מנהל מחלקת SEO, קידום אתרים בחברת קורנגה

קדמו את העסק שלכם להצלחה>

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: